Moederdag is commercieel. Dit verwijt treft dit feest op de tweede zondag van mei elk jaar weer. Natuurlijk profiteren bloemenzaken, bakkers, drogisterijketens en dergelijke volop van dit feest. In die zin vaart de commercie er wel bij. Door de bloemenbranche is dit jaar ook weer een landelijke prompotiecampagne gestart voor het vieren van Moederdag. Op spoorwegstations hangen reclameborden met de tekst: Bloemen maken moederdag. De bloemenhandel promoot zo direct de viering van de feestdag.
Niet commercieel
Toch is commercie niet de motor van dit feest. Zeker niet voor moeders. Zo liet het programma 'Ik hou van Holland' in de uitzending van gisteren (7 mei 2011) weten dat slechts 22% van de moeders deze dag als commerciële onzin bestempelt. Meer dan driekwart kent het feest betekenis toe. De aandacht en waardering doet de moeders waarschijnlijk goed. En dat daarvoor een winkel bezocht wordt, doet daar geen afbreuk aan.
Betekenis
Zolang het feest betekenis heeft zal moederdag gevierd worden. In het veleden lijkt de dag vooral bedoeld om de belangrijke rol van de huismoeder te bevestigen. Eén dag wordt het werk van haar overgenomen door vader en kinderen. Gelijktijdig met de waardering en omkering van het traditionele rollenpatroon wordt deze juist bevestigd. Tegenwoordig lijkt de betekenis vooral gelegen in de waardering voor de rol van de vrouw in het gezin als opvoeder en begeleidster van kinderen naar volwassenheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten