De eerste keer dat in Nederland
maximumsnelheden in het verkeer worden ingevoerd is op 6 februari
1974. 100 Kilometer wordt de maximumsnelheid op snelwegen. Wie te
snel rijdt riskeert een bekeuring maar wordt ook door de
medeweggebruikers gecorrigeerd.
Energiebesparing
Volgens de regering is de invoering van
een maximumsnelheid van 100 kilometer nodig om het aantal
verkeersdoden terug te dringen. In werkelijkheid is de maatregel
waarschijnlijk ingegeven door de noodzaak energie te besparen.
Nederland krijgt in oktober 1973 te
maken met een olie-embargo. Aanvankelijk gaat men op verzoek van de
regering langzamer rijden. Borden voor de maximumsnelheid zijn nog niet nodig.
Men houdt elkaar in de gaten. Dat gaat heel ver. Men gaat zelfs met
elkaar op de vuist als er te hard gereden wordt. Als er berichten in
de pers verschijnen dat het wel meevalt met de olievoorraad, gaat de
snelheid weer vlug omhoog. Dan besluit de regering alsnog in februari
1974 de 100 kilometerlimiet wettelijk vast te leggen.
Bronnen op aanvraag beschikbaar
1 opmerking:
Beste Piet,
ik vroeg u over de bronnen voor uw bericht "De vlag uit voor diploma" . Mag ik mijn verzoek nog een keer hier herhalen?
Groeten, F
Een reactie posten