donderdag 14 maart 2013

Reclame


Wanneer begint reclame belangrijk te worden in Nederland?

Hoewel reclameuitingen ook al te vinden zijn in Pompeï, begint de grote toename van reclame in de negentiende eeuw (1800-1900). Reclame wordt mogelijk en noodzakelijk door het ontstaan van massaproductie in fabrieken.

Massaproductie
Door het produceren in fabrieken voor de massa wordt het uiterlijk van het product bepaald door de de producent. Deze producent gaat zijn artikelen voorzien van een merknaam en afbeeldingen. Merknamen maken het mogelijk reclame te maken om producten bekend te maken en te verkopen.

Massamedia
Reclame groeit in de negentiende eeuw sterk door de opkomst van de massamedia. Met name de afschaffing van het dagbladzegel deed de oplagen en de variatie in kranten sterk toenemen. Bedrijven die als eerste advertenties plaatsen zijn Verkade, Van Houten, Douwe Egberts en Van Nelle. Vanaf de jaren vijftig zijn reclame-utingen ook steeds vaker een deel van de cultuur van het dagelijks leven. Bijvoorbeeld geëmailleerde reclameborden worden verzameld omdat ze culturele en kunstzinnige waarde hebben. De keuze van de Gouden Loekie is eigenlijk een graadmeter voor de aantrekkelijkheid van deze manier van productpromotie.

Bronnen op aanvraag beschikbaar

Geen opmerkingen: