Wanneer
begint reclame belangrijk te worden in Nederland?
Hoewel
reclameuitingen ook al te vinden zijn in Pompeï, begint de grote
toename van reclame in de negentiende eeuw (1800-1900). Reclame wordt
mogelijk en noodzakelijk door het ontstaan van massaproductie in
fabrieken.
Massaproductie
Door
het produceren in fabrieken voor de massa wordt het uiterlijk van het
product bepaald door de de producent. Deze producent gaat zijn
artikelen voorzien van een merknaam en afbeeldingen. Merknamen maken
het mogelijk reclame te maken om producten bekend te maken en te
verkopen.
Massamedia
Reclame
groeit in de negentiende eeuw sterk door de opkomst van de
massamedia. Met name de afschaffing van het dagbladzegel deed de
oplagen en de variatie in kranten sterk toenemen. Bedrijven die als
eerste advertenties plaatsen zijn Verkade, Van Houten, Douwe Egberts
en Van Nelle. Vanaf de jaren vijftig zijn reclame-utingen ook steeds
vaker een deel van de cultuur van het dagelijks leven. Bijvoorbeeld geëmailleerde reclameborden worden verzameld omdat ze culturele en
kunstzinnige waarde hebben. De keuze van de Gouden Loekie is
eigenlijk een graadmeter voor de aantrekkelijkheid van deze manier
van productpromotie.
Bronnen
op aanvraag beschikbaar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten